Geschiedenis

Op 6 november 1908 wordt de heer Emile Louis Constant Schiff eigenaar van de Nederlandse Guttapercha Maatschappij in Delft, de voorloper van Apollo Vredestein B.V. In 1909 verhuist het bedrijf naar Loosduinen en krijgt het de naam N.V. Rubberfabriek Vredestein.
Het bedrijf is in die jaren gespecialiseerd in allerlei rubberen producten, zoals schoenhakken, tennisballen, vloerbedekking, laarzen en binnenballen voor voetballen. Op 13 september 1934 gaat het grootste deel van de fabriek in Loosduinen in vlammen op. Meteen daarna wordt met de wederopbouw begonnen. In dit jaar wordt ook de fietsbandenfabriek in Doetinchem opgericht.

In 1946 wordt de N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Autobanden-fabriek Vredestein in Enschede opgericht. Het Amerikaanse B.F. Goodrich had ruim 20% van de aandelen. Een klein jaar later legt de heer Schiff de eerste steen van de fabriek in Enschede. De groei van het bedrijf zet zich in 1962 door als het bedrijf fuseert met de N.V. Rubberfabrieken Hevea in Raalte. In 1971 wordt het bedrijf 100% eigendom van B.F. Goodrich in Amerika. Begin jaren zeventig vinden de Vredestein-producten weg naar 125 verschillende landen.

Onder invloed van de globalisatie legt het merk Vredestein zich sinds de jaren 70 meer toe op autobanden, agrarische en industriële banden en banden voor tweewielers. Door de oliecrisis in deze jaren zijn fusies in de bandenindustrie aan de orde van de dag. De Nederlandse staat neemt in 1976 49% van de aandelen van B.F. Goodrich over. Twee procent is voor de Stichting tot voortzetting van Vredestein. De overige 49% bleef in het bezit van B.F. Goodrich maar wordt later voor een symbolisch bedrag overgenomen door de Stichting.

Begin jaren 90 wordt het bedrijf door een drietal Nederlandse investeerders overgenomen van de Staat. In 1995 wordt een nieuw strategisch plan opgesteld waarin nauwkeurig gedefinieerd wordt waar Vredestein tien jaar later moet staan op gebied van productontwikkeling, imago, prijsstelling, verkoopspreiding.

Eind jaren 90 komt een unieke samenwerking met de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro tot stand. Giugiaro, in 1999 door de mondiale autopers uitgeroepen tot auto-ontwerper van de eeuw, is bekend van zijn ontwerpen van onder andere de Volkswagen Golf I, BMW M1, Maserati 3200 GT en Alfa Romeo Brera. Voor het merk Vredestein betekent deze samenwerking een volgende stap in de merkbeleving, de hooggekwalificeerde banden krijgen een handtekening van een Italiaanse grootmeester.

In 2009 wordt Vredestein overgenomen door het Indiase bedrijf Apollo Tyres Ltd. De bedrijfsnaam verandert in Apollo Vredestein B.V. Het overgrote deel van de productie vindt plaats in het Nederlandse Enschede. Door forse investeringen in de afgelopen jaren wordt de productiecapaciteit in Nederland uitgebreid. Jaarlijks worden ruim 6 miljoen zomer-, winter- en 4-seizoenenbanden gefabriceerd. Daarnaast worden in Enschede hoogwaardige landbouwbanden gemaakt in aanvulling op productie in India. Banden voor tweewielers en industriële toepassingen worden door gespecialiseerde bedrijven geproduceerd in het Verre Oosten. Het bedrijf biedt werk aan meer dan 1700 medewerkers. Met een totaal van veertien verkooporganisaties in 18 landen is Apollo Vredestein B.V. uitstekend vertegenwoordigd in Europa, de USA en Canada. Daarnaast zijn dankzij de overname door Apollo Tyres Ltd. de deuren naar de Aziatische markt en het midden oosten verder geopend.


Contact | Sitemap | Disclaimer | Copyright © 2012. Apollo Vredestein B.V. Alle rechten voorbehouden.